NÄIN VOITAT CANNES YOUNG LIONSIN

IMG_4770

Suomi-leijona Ranskan auringossa on laiha ja nälkiintynyt. Vain muutama suomalainen työ ylsi Cannes Lionsin shortlistille, ja ainoan kunniamaininnan sai Young Lions -kilpailun Marketers-tiimi. Mitä pitää tehdä, että pärjää kansainvälisissä kisoissa?

Osallistuimme Pohjonen Productionsin Ville Pohjosen kanssa Young Lionsin Film-sarjaan Cannesissa. Vyön alla oli Suomen tuomariston kiitokset voittotyöstä ja suunnitelmana oli jatkaa samalla linjalla.

Yksi tavoitteista oli erottua runsaan kolmenkymmenen kansainvälisen tiimin joukosta käyttämällä animaatiota. Tiimien käytössä olivat GoPro3-kamerat ja Getty Imagesin kuvat. Liikkuvaa kuvaa ei kuvapankista saanut käyttää.

Festivaalin viimeisenä päivänä 48 tunnin kilpailun tulokset julkistettiin.

Saksalaiset voittivat.

Nälkä jäi.

Tosin nyt tiedän paremmin, miten Cannes Young Lions voitetaan.

F*** the brief

Jos haluat voittaa, unohda briiffi.

Kilpailun briiffaaja oli WWF, joka halusi videon uudesta brändiviestistään Together Possible. Briiffissä toivottu äänensävy oli ajankohtainen ja toiveikas, mikä ohjasi suurimman osan tiimeistä vetoamaan tunteisiin.

Young Lionsin voittajia ei päätä asiakas vaan tuomaristo. Briiffistä he tietävät vain yleislinjat.

Saksalaisten voittotyö erottui joukosta, sillä se perustui huumorille.

Juttelimme illalla epävirallisesti WWF:n briiffaajien kanssa ja saimme käsityksen, että tuomaristo ja WWF olivat olleet aika lailla eri linjoilla voittajia valitessaan.

Panosta ideaan, älä toteutukseen

Young Lions -kisaa tuomaroivat samat henkilöt kuin varsinaista Cannes Lionsia. He ovat edelliset päivät turruttaneet aivonsa mainoselokuvilla, joten idean täytyy erottua joukosta.

Päätimme Villen kanssa simppelin, toimivan idean jo ensimmäisenä iltana ja hioimme siitä parhaan mahdollisen.

Virhe.

Tuomariston johtaja kertoi palkintoja jakaessaan, että he etsivät sellaista, mitä eivät koskaan olleet nähneet.

Erityismaininnan kisassa sai tanskalaisjoukkue, jonka idea oli jotakuinkin tällainen: he lähettivät WWF:n briiffin kaikille tuomariston jäsenille ja pyysivät heitä ja heidän toimistojaan mukaan maailmanpelastustalkoisiin.

Tuomariston keskusteluissa Tanska oli ollut ehdolla voittajaksi, mutta WWF:n sana oli painanut sen verran, että voittajaksi valittiin video, jota WWF voisi käyttää sellaisenaan.

Kun muut ziggaa, zoggaa

Minun ja Villen työ hukkui muiden kyyneltenheruttajien synkeään joukkoon. Suomen kilpailussa toisaalta erotuimme vaipanheiluttelijoista tunteisiin vetoavalla pätkällä.

Avainsana on erottuminen. Älä tee niin kuin muut tekevät. Älä tee niin kuin on aina tehty.

Jos muut ziggaa, niin zäggääminenkään ei enää riitä. Nykyään pitää jo zogata.

Tosi paha hyvä

Kilpailussa on kahdenlaisia ihmisiä: voittajia ja häviäjiä.

Jos haluat voittaa, älä lähde välttelemään häviötä ja tekemään työtä, joka on hyvä. Hyvä ei riitä.

Niissä isoissa leijonissakaan.

 

Jukka Ahola, copywriter