Jykerö

Miten uudistaa tuotekonseptia ja -ilmettä, kun tuotteesta on tullut vajaassa 10 vuodessa käsite niin kuluttajille kuin yritykselle itselleen?

Kysymys on ollut kinkkinen, mutta lopputulos sitäkin vaikuttavampi – kiitos rohkeudesta ja vastaanottavaisuudesta Putaan Pullalle, Jykerö-jälkiuunileipien äidille ja isälle.

Jykerön uudistamisessa lähdimme liikkeelle siitä, että Jykerö-perhe ansaitsee jotain omaa ja erityistä. Jykerön persoonan tuli mielestämme kuitenkin kulkea tunnistettavasti käsi kädessä Putaan Pullan Pohjoisen ominta -konseptin kanssa. Siksi näimme ainoaksi ratkaisuksi uudistaa myös Jykerön tuotelogon, vaikka alun perin leipomon ajatuksena oli säilyttää olemassa oleva kirjoitusasu.

Jykerö on leipurin taidonnäyte: leipään käytettävien aineksien määrä ei ole suurensuuri, mutta maku on sitäkin vahvempi ja aidompi. Samaan yksinkertaisuuden ylistykseen olemme pyrkineet myös Jykerön konseptoinnissa ja visualisoinnissa.

Uudella Jykeröllä on juuret pohjoisen luonnossa ja luonteessa. Se on niin kuin pohjoisen omimman jälkiuunileivän kuuluukin olla: vahva, voimakas ja rehellisesti hymyilevä.

Yksi tärkeä tekijä pakkausuudistuksessa on ollut huolehtia siitä, että kuluttajan on entistä vaivattomampaa erottaa toisistaan eri Jykeröt. Värikoodauksen ansiosta kaura ja ruis on selkeästi nähtävissä hyllystä silloinkin, kun Jykeröt ovat vierekkäin.

Uudistuksen rinnalla perinteiset Jykerö-palaleivät saivat kavereikseen myös Jykerö-varrasleivät – kaurasta ja rukiista nekin.

Uuden Jykerön lanseeraamista varten laadimme markkinointisuunnitelman. Keskiössä lanseerauksessa oli vähittäiskauppoihin suunnattu tiedottaminen ja Jykerö-kiertue. Kiertuetta tuettiin tv-mainonnan ja erilaisten kampanjamateriaalien avulla.

Tärkeässä roolissa lanseerauksessa olivat myös kilpailut.

Kuluttajat äänestivät suosikki-Jykeröään Putaan Pullan nettisivuilla kisassa, joka keräsi osallistujia huikeasti yli odotusten. Kisaa promottiin ennen kaikkea sosiaalisessa mediassa.

Leipäosastoja aktivoitiin tuunaamaan oma Jykerö-piste. Leipomo arvioi kisaan osallistuneet ja palkitsi niistä parhaat.