Suomu

Vuoden 2017 aikana noin 200 000 kalastajaa saa postiluukkuihinsa Suomun, Metsähallituksen julkaiseman uuden kalastusaiheisen lehden.

Uutukaisen visuaalisesta suunnittelusta vastaa Siberia yhteistyössä Metsähallituksen, maa- ja metsätalousministeriön sekä kalastusalan toimijoiden kanssa.

Metsähallituksen viestinnän ja markkinoinnin suunnittelijan Laura Ticklénin mukaan palaute lehdestä on ollut hyvin myönteinen. Lukijat ovat ottaneet kiitollisina vastaan informatiivisen asiakaslehden.

– Lopputulos on ylittänyt meidän tekijäjoukonkin odotukset. Lähtötilanne oli kuitenkin se, että uusi lehti piti konseptia myöten suunnitella ja toteuttaa erittäin nopeasti muutamassa kuukaudessa.

 

Kiireisestä aikataulusta vei voiton Laura Ticklénin mukaan se, että kumpikin osapuoli työskenteli projektissa samalla sitoutuneella asenteella, jousti ja piti ketterästi yhteyttä toisiinsa Oulun ja Helsingin välillä.

– Saimme kuin saimmekin valmista riittävän hyvissä ajoin useita kunnon vedostarkistuksia varten.

Siberia valikoitui Suomun yhteistyökumppaniksi kilpailutuksen myötä.

– Jo silloin erotin selvästi, että haluamamme tyyli on näillä tekijöillä hallussa. Briiffeissä tuntui, että puhumme samaa kieltä, ja viilausten tekeminen taittoon onnistui aina muutamasta sanasta.

Suomun yksi tärkeimmistä päämääristä oli, että lehti herättäisi ulkoasullaan kiinnostusta kalastusta harrastavien heterogeenisessä joukossa.

– Halusimme tehdä lehdestä jonkin verran maskuliinisen mutta kuitenkin tietyllä tavalla naistenlehtimäisen. Mainoskuvastoksi luulemista pyrimme välttämään.

Laura Ticklén nostaa esimerkiksi Suomun kannen. Siberian suunnittelema ja valokuvaama kansikuva on tyylillisesti hyvin erilainen kuin kalastuslehdissä yleensä on.

– Toivomme kuvavalinnan ilmentävän lehden uutuutta ja erityisyyttä.